grafisch ontwerper | eigenaar van Studio Boot

Edwin Vollebergh (1962) is een van de oprichters van Studio Boot. Het werk van Boot is op veel verschillende plekken in de stad te vinden. Maar wie in New York is, kan Boot óók bewonderen in het internationaal vermaarde MoMa. Edwin houdt van het affiche. “Ik laat zien dat een poster op straat een platform is voor de toegepaste kunst. Vaak zijn affiches ondergeschikt aan commerciële boodschappen, maar ik wil laten zien dat een poster mooi is, prikkelt en beklijft.”

Edwin studeerde in 1990 af aan de toen nog ‘Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunsten’ in Den Bosch met het prijswinnend project ‘De Nederlandse keuken’. Een serie affiches, een servies, een huisstijl voor zijn eigen snackbar en een bijpassend lettertype; de Fritura. In 1992 startte hij met Petra Janssen Studio Boot. Boot werd internationaal bekend als een voorloper in het vrij gebruik van beeld en typografie, groot in het ontwikkelen van brands en een inspiratie voor velen. 

“In 2011 organiseerden we samen met een groep bevriende ontwerpers, architecten, kunstenaars en bouwers het Huttenfestival in Tilburg. Een 10-daags festival waarbij het opbouwen en maken van het ontwerp het festival was. Hierna volgden vele projecten waaronder het designmerk Social Label en de Tramkade met horeca en een echte nachtclub: Club W.”

Studio Boot is ook verantwoordelijk voor de nieuwe huisstijl van De Bossche Groenen. Edwin helpt mee aan de campagne voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. “Bij het uitvoeren van al onze plannen hebben we veel contact met de gemeente en zijn we afhankelijk van de steun van de politiek. De Bossche Groenen is de partij die ons het meest helpt. De partij bestaat uit betrokken mensen die zich hartstochtelijk inzetten voor dat wat goed is voor de stad. Daarom werken we nu graag mee en zetten we ons in om van deze partij de grootste van Den Bosch te maken.”